Advies, training en actie op de werkvloer van het MKB

Aandacht

Ken je dat?

Je bent bij een informele netwerkbijeenkomst. Je hebt er zin in want er is een interessante spreker en een ondernemer gaat pitchen. Je bent benieuwd naar de pitch omdat jij dat ook nog een keer wilt doen. Eerst maar eens leren van anderen en kijken hoe het publiek reageert.

Na het netwerken komt de eerste spreker. Hij heeft een goed verhaal. Vaak zijn het open deuren, maar hij brengt het zo goed dat je weer extra bewust bent van de mogelijkheden die je de laatste tijd hebt laten schieten. Tijdens de pauze bespreek je dit met een van de ondernemers. Herkenning alom. En kaartjes worden uitgewisseld.

Dan wordt de pitcher aangekondigd. Een lauw applausje volgt. De pitcher komt op en begint te praten. Achter jou blijven mensen doorkletsen. De pitcher begint wat luider te spreken. Een groot deel van het publiek heeft geen aandacht voor hem. Je kijkt om en ziet dat een aantal zelfs met de rug naar hem toe staan. Wat erg. Het liefst spreek je die mensen aan, maar dan keer je de pitcher ook de rug toe. Je blijft kijken naar het podium en knikt geïnteresseerd. Je wilt laten zien dat je waardeert dat hij daar staat. Het maakt niets uit of jullie ooit voor elkaar van toegevoegde waarde zijn. Na de pitch schudt hem de hand. Je praat nog wat na en jullie blijken toch meer voor elkaar te kunnen betekenen dan je had verwacht. Niet rechtstreeks, maar één van zijn klanten kan jou waarschijnlijk goed gebruiken.

Onderweg naar huis besef je dat eigenlijk iedereen om je heen de hele dag staat te pitchen. Geef je hen ook de aandacht die ze verdienen? Voelen ze zich betrokken en gewaardeerd? Neem je de tijd om te luisteren en een te reageren?

Thuis mis je soms de helft van een verhaal omdat je aandacht is bij gedoe op het werk is. Op het werk dwalen je gedachten af naar weer een slapeloze nacht.

Stel dat die mensen om je heen zich buitengesloten voelen, niet gewaardeerd. Dat ze geen zin meer hebben om connectie te maken. Ze doen alleen nog wat ze móeten doen. Geen streep meer.

Je besluit om morgen op tijd op de vloer te zijn om samen met je team een kop koffie te drinken. Gewoon zonder haast of een agenda. Je wilt luisteren naar hun weekend, hun ideeën en wensen. Stel dat die ene medewerker dé oplossing heeft voor een probleem waarover je bedrijf de laatste tijd klachten krijgt. 

Stel dat je dit dagelijks doet en na een aantal weken merkt dat je samen met je team een aantal kleine veranderingen hebt doorgevoerd die zorgen voor een relaxte sfeer én betere kwaliteit van jullie product.

Je hebt niet alleen meer aandacht voor iemand die op een podium staat, maar ook voor je omgeving. En het kost je veel minder tijd en moeite dan je ooit hebt gedacht. 

E-mailen
Bellen
Info
LinkedIn