Advies, training en actie op de werkvloer van het MKB

5 redenen waarom het misgaat met het inwerken van een nieuwe medewerker.

1. Geen tijd
2. Geen draagvlak op de werkvloer
3. Geen heldere werklijnen
4. Geen duidelijke werkinstructies
5. Geen simpele checklijsten

Er zitten 24 uur in een dag en die wil je echt niet allemaal besteden aan het inwerken van een nieuwe medewerker.

Je team heeft er ook geen tijd voor. Of zin in. Je bent echter wel van ze afhankelijk. Zij weten immers hoe alles werkt, want er ligt nog te weinig vast. 

Voor iedere reden waardoor iets misgaat is er gelukkig ook een oplossing.

  1. Meer tijd kun je niet maken. Wel kun je het anders besteden. Efficiënter. Door bijvoorbeeld deze tips toe te passen. 
  2. Draagvlak kun je creëren door je team te betrekken bij het aannemen van een nieuwe medewerker. Spreek van tevoren af wie gaat inwerken, hoe dit gaat gebeuren en hoeveel tijd het gaat kosten. 
  3. Als het goed is zijn er al werklijnen. Zijn ze nog niet voor iedereen helder? Schrijf ze dan op. Gewoon zoals de werklijnen nu al zijn. De medewerker die het meest weet van een bepaalde werklijn kan dat doen. Het hoeft geen boekwerk te worden of in spannende taal geschreven. Meestal is 1 A4'tje al voldoende.
  4. Voor werkinstructies geldt hetzelfde als voor werklijnen. Het is een kwestie van vastleggen van de manier waarop medewerkers hun werk al doen. Laat ook dit doen door degene die er het meeste van weet. Wil iemand liever niet een instructie schrijven? Laat het dan inspreken op de telefoon. Of in een mini notitieboekje steeds een stap noteren. Of foto's maken. Je moet dan wel iemand hebben die het uitwerkt.
  5. Checklijsten maak je nadat de werklijnen en -instructies vastgelegd zijn en het proces live draait.

Neem CONTACT op als je bovenstaande acties wil laten begeleiden of uitbesteden.


E-mailen
Bellen
LinkedIn